SYNTEZA

SYNTEZA

Poznanie i zrozumienie więzi łączących wszystkie rzeczy i zjawiska

Czy potrafisz myśleć  syntetycznie – „wszystko jest powiązane z wszystkim”?

Seria kilku pozornie niezwiązanych ze sobą rzeczy może dać coś zupełnie nowego, niepowtarzalnego.

Jeśli wrzucisz kamień do spokojnego stawu, zobaczysz koliste zmarszczki rozbiegające się po powierzchni wody. Gdy uzmysłowisz sobie to zjawisko i postawisz sobie pytanie: „Jak jedna fala oddziałuje na drugą i co dzieje się z energią rozprzestrzeniających się zmarszczek?”, wtedy właśnie będziesz rozumował jak mistrz, jak Leonardo da Vinci.

Czy rozwijam w sobie myślenie syntetyczne?

    • Lubię porównania, analogie i metafory
    • Często dostrzegam powiązania tam, gdzie nie widzą ich inni
    • Gdy podróżuję, uderzają mnie raczej podobieństwa między ludźmi niż różnice
    • Usiłuję podchodzić „całościowo” do odżywiania się, zdrowia i leczenia
    • Mam dobre wyczucie proporcji
    • Potrafię objaśnić dynamikę systemów (wzorce, powiązania i sieci) – mojej rodziny i miejsca pracy
    • Moje cele życiowe i priorytety są wyraźnie sformułowane i zintegrowane z uznawanymi przeze mnie wartościami i poczuciem kierunku
    • Czasem czuję, że jestem powiązany z całym dziełem Stworzenia

ĆWICZENIE 1

Dynamika rodziny.

W procesie poznawania własnego „ja” niezwykle ważna jest kwestia „dynamiki systemów”.

Podstawowym systemem dla nas jest rodzina. Ma ona największy wpływ na kształtowanie naszej osobowości na początku naszego życia. Zadaj sobie pytania o swoją rodzinę.

    • Jakie role odgrywają w twojej rodzinie poszczególni jej członkowie?
    • W jaki sposób jedna rola zależy od drugiej?
    • Jakie korzyści przynosi podział ról w rodzinie? Jakie są jego koszty?
    • Jak wyglądają wewnętrzne relacje w rodzinie?
    • Jak zmienia się dynamika rodziny w stresie?
    • Jakie wzorce zostały przekazane z pokolenia na pokolenie?
    • Jakie główne siły zewnętrzne wpływają na dynamikę rodziny?
    • Jaka była dynamika rok temu, siedem lat temu? Co się zmieniło? Jaka będzie za rok, za siedem lat?
    • Jak wzorce wyuczone w twojej rodzinie wpływają na twoje zachowanie w innych grupach?
    • Kiedy dzięki powyższym pytaniom uzyskasz wgląd we własną rodzinę. Spróbuj narysować diagram, który przedstawi ją jako system.

ĆWICZENIE 2

Istotą kreatywności jest umiejętność dostrzegania związków i wzorców oraz tworzenia nietypowych kombinacji i powiązań.

Na przykład, co łączy żabę z Internetem?

Stopy żaby pokryte są pajęczyną żyłek. Za pomocą Internetu łączysz się ze światową pajęczyną (World Wide Web).

Co łączy kobierzec orientalny z psychoterapią?

Zarówno wschodnie dywany  jak i psychika, są splotem powtarzających się, zawiłych motywów.

I teraz, całkowicie na koniec: POPŁYŃ …

Spróbuj wskazać, co łączy:

    • Liść dębu z ludzką dłonią.
    • Śmiech z węzłem.
    • Matematykę z Ostatnią Wieczerzą.
    • Świński ogon z butelką wina.
    • Żyrafę i surówkę z kapusty.
    • Szkice potopu i ruch uliczny w godzinach szczytu.
    • Jeżozwierza i komputer.
    • Samurajów i szachy.
    • Błękitną rapsodię Gershwina z deszczem.
    • Tornado z kędzierzawą czupryną.
    • Gospodarkę światową z grzybem portobello.
    • Żonglerkę z twoją nauką.

Po więcej, idź do książki Michael J. Gelb:  „Myśleć jak Leonardo da Vinci. Siedem kroków do genialności na co dzień.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *